مدرسه فروش اسپانه سازمان مدیریت صنعتی اصفهان

نوشته: ریچارد پاتاک          14 آگوست 2021

راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی نوعی راهبرد قیمت‌گذاری تبلیغاتی محسوب می‌شود که قیمت اصلی محصول و خدمت را کاهش می‌دهد تا میزان فروش و موجودی در گردش افزایش یابد. مردم جذب محصولاتی می‌شوند که قیمت پایین‌تری دارند. به همین دلیل، همیشه دوست دارند در معاملات تخفیف بگیرند تا محصولات بیشتری بخرند. بهتر است تخفیف‌ها را قبل از خرید محصولات محاسبه کنید تا بتوانید محصولات شگفت‌انگیز بیشتری را با قیمت بسیار کمتر خریداری کنید. در ادامه نکاتی درمورد راهبردهای قیمت‌گذاری تخفیفی مناسب برای افزایش تعداد فروش ارائه شده‌اند که می‌توانید ازشان بهره بگیرید.

1- راهبردهای تخفیفی کارآمد تدوین کنید:

برای این‌که تخفیف‌های محصولات و خدماتتان تأثیر قابل‌توجهی داشته باشند، آن‌ها را به‌طور فصلی ارائه دهید. چراکه استفاده‌ی بیش از حد از تخفیف‌ها می‌تواند بر ارزش برند شما تأثیر بگذارد که آن را در طی سال‌ها کار سخت به‌دست آورده‌اید. تخفیف‌ها را قبل از پرداخت صورت‌حساب محصولات موردنظر محاسبه کنید تا میزان تخفیف کل صورت‌حساب به‌دست آید..

2- تخفیف درصدی با سقف معین:

تخفیف درصدی با سقف معین، ترفند  دیگری برای یک راهبرد قیمتی تمام‌عیار است که معمولاً تنها از دو متغیر استفاده می‌کند. این راهبرد زمانی مؤثر است که محصول را با قیمت پایین نفروشید. اگر چنین باشد، حاشیه سود محصولات ارزان‌تر را از دست می‌دهید. اگر می‌خواهید فروش محصولاتتان را افزایش دهید، این راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی بهترین گزینه است. برای درک این‌که چقدر این راهبرد می‌تواند برای رشد نام تجاریاتان مفید باشد، باید تخفیف‌های روی محصولات را محاسبه کنید.

راهبرد قیمت گذاری

3- بر تفاوت‌های خود تأکید کنید:

فرقی نمی‌کند چه می‌فروشید، نکته‌ی مهم این است که قیمت محصول نباید تنها عامل تمایز شما از رقبایتان باشد. روی عواملی کار کنید که می‌توانند شرکتتان را خاص کنند. برای مثال برای داشتن راهبرد تخفیف‌گذاری مناسب، می‌توانید روی کمپین بازاریابی تمرکز کنید. محاسبه قیمت یا درصد تخفیف قبل از تدوین راهبرد قیمت‌گذاری، گزینه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود. برای سهولت، بهترین درصد فروش را محاسبه کنید که بهتان اجازه می‌دهد درصد تخفیف بین دو قیمت را به‌دست آوردید.

4- راهبرد قیمت‌گذاری با تخفیف عمده‌فروشی:

راهبرد تخفیف عمده‌فروشی که تحت عنوان تخفیف کارکردی نیز شناخته می‌شود، با راهبردهای تخفیف‌گذاری مبتنی بر تعداد فروش متفاوت است، زیرا برای فروش به مشتریان عادی در نظر گرفته نمی‌شود بلکه برای فروش به شرکت‌ها لحاظ می‌شود. نیازمند برنامه‌ریزی کارآمد است، مانند این‌که کجا باید موجودی محصولات را حفظ کرد و چگونه انتظارات فروش را متعادل نگاه داشت. ساده‌ترین راه برای این کار، محاسبه‌ی اندازه‌ی تخفیف‌ روی محصولاتی است که می‌خواهید روی آن‌ها تخفیف دهید.

5- قیمت‌گذاری رقابت‌محور:

راهبرد قیمت‌گذاری رقابت‌محور تقریباً از هر جنبه‌ای برای کسب‌وکارها مناسب است. برای تخفیف‌گذاری روی یک محصول، باید قیمت محصول رقیب را بررسی کنید. سپس با کمک یک محاسبه‌گر تخفیف آنلاین، درصد معکوس محصول یا اندازه تخفیفی را که رقیبتان ارائه می‌دهد، محاسبه کنید. به این ترتیب، به راحتی می‌توانید قیمت محصول را کمی بالا یا کمتر از قیمت رقیب در نظر بگیرید.

6- قیمتگذاری تخفیفی در رویدادها:

آیا تا به حال در مورد رویدادهای خرید با تخفیف مانند جمعه‌ی سیاه، و دوشنبه‌ی مجازی شنیده‌اید؟ در این راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی، شرکت قیمت محصولات را افزایش می‌دهد و زمانی‌که محصول محبوبیت خود را از دست داد، قیمتش را کم می‌کند. این راهبرد تخفیف‌گذاری بهترین راه برای جذب مشتریان زیاد است. اما باید قبل از تخفیف‌گذاری روی یک محصول خاص، باید ببینید چه تخفیفی برایش مناسب است، که می‌تواند کار دشواری باشد. کافی است از محاسبه‌گر تخفیفی استفاده کنید که قیمت تخفیف‌خورده را پس از اعمال تخفیف و مالیات فروش بر روی محصول به‌دست می‌آورد.

7- قیمت‌گذاری تقاضامحور:

راهبرد قیمت‌گذاری تقاضا‌محور که به نام قیمت‌گذاری پویا و قیمت‌گذاری زمان‌محور هم شناخته می‌شود، زمانی بهترین عملکرد را دارد که قیمت فروش محصول یا خدمت مورد نظر بر اساس ماهیت بازار یا تقاضای مشتری تغییر می‌کند.

این امکان را دارید که بر اساس میزان تمایل مشتری برای خرید یک محصول، نرخ تخفیف را افزایش یا کاهش دهید. اگر دشوار به‌نظر می‌رسد، می‌توانید از محاسبه‌گر رایگان نرخ تخفیف استفاده کنید که قیمت فروش و تخفیف کل را نسبت به قیمت اولیه و درصد تخفیف نشان می‌دهد. این راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی تقاضامحور، در جذب و حفظ مشتریان وفادار کمکتان می‌کند.

8- قیمت‌گذاری بالا:

قیمت‌گذاری تخفیفی بالا بهترین راهبرد برای برندهایی است که محصولات یا خدمات لوکس را به بازار عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها معمولاً نرخ‌های قیمتی بالایی دارند زیرا فرض را بر این می‌گذارند که مشتریان می‌دانند برند ارزش بالایی دارد و محصولات آن منحصربه‌ فرد هستند. می‌توانید از راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی برتر استفاده کنید تا به عنوان یک برند از شهرت فوق‌العاده‌ای برخوردار شوید. با این حال، در این حالت نیز باید تخفیف مناسبی را برای محصولاتی که در محدوده‌‌ی بودجه‌ی مشتری هستند، در نظر بگیرید.

9- قیمت‌گذاری جغرافیایی:

این راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی را می‌توانید برای زمانی‌که می‌خواهید محصولاتتان را به خارج از کشور بفرستید، استفاده کنید. در تنظیم قیمت فروش محصول، بسته به موقعیت مکانی مشتریان نیز کمکتان خواهد کرد. با استفاده از این راهبرد می‌توانید هزینه‌های حمل و نقل را نیز پوشش دهید. برند شما تنها زمانی رونق خواهد گرفت که مشتریتان محصولی را که می‌فروشید، دوست داشته باشد و تمایل داشته باشد در موقعیت جغرافیایی مربوطه، برای محصول پول بپردازد. تخفیف‌های این نوع راهبرد قیمت‌گذاری تخفیفی را به‌راحتی می‌توان با استفاده از محاسبه‌گر تخفیف محاسبه کرد.

10- تخفیف اعضای باشگاه وفاداری:

در این راهبرد، با تخفیف دادن به مشتریان وفادارتان نشانشان می‌دهید که برایشان ارزش قائل هستید. به‌ویژه برای زمانی‌که در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک هستید، راهبرد مناسبی است. کمکتان می‌کند مشتریان خود را تشویق کنید تا هر زمان که می‌خواهند خرید کنند، از برند شما خرید کنند. می‌توانید تخفیف‌های مناسبی برای مشتریان وفادارتان در نظر بگیرید. وقتی تعداد مشخصی خرید انجام دادند، می‌توانید بهشان تخفیف بدهید. می‌توانید تصمیم بگیرید که روی همه‌ی محصولات یا خدمات فروشگاهتان تخفیف بگذارید یا تنها روی محصولات خاصی تخفیف دهید. اگر در مورد قیمت‌گذاری تخفیفی سردرگم هستید.

اشتراک گذاری این محتوا !

جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام و مشاوره اطلاعات خود را برای ما بگذارید.

با آموزشهای کاربردی، به فکر توسعه فردی خود باشید.